travelmotion.ro

5 intrebari frecvente despre semimaraton

Bucharest International Half Marathon

Cum Petrom Bucharest International Half Marathon se apropie cu pasi repezi si probabil si anul acesta vor fi foarte multi alergatori care participa pentru prima data la un semi-maraton, am adunat cele mai frecvente intrebari despre o astfel de cursa si am incercat sa le gasesc si un raspuns.

1. Ar trebui sa alerg cu incaltari noi la semi-maraton?

Cum te-ai antrenat pentru un semi-maraton deja stii probabil ca nu ar trebui sa alergi cu incaltari uzate. In timpul antrenamentului ar trebui sa-ti inlocuiesti incaltamintea la fiecare 7-800 de km. In ziua cursei nu e o idee buna sa alergi cu incaltaminte veche insa nici cu niste incaltari noi-noute. Ar trebui sa porti niste incaltari in care ai alergat deja 80-100 de km. Iti poti cumpara deci o pereche de incaltari de alergare cu aproximativ 3-4 saptamani inainte de cursa. Mai mult, daca ai considerat incaltarile ok, iti poti lua acelasi model. Cu 3-4 saptamani inainte de o cursa nu e momentul potrivit pentru experimente si nici nu exista motive sa schimbi ceva ce ti-a placut. De asemenea nu purta incaltarile cu care vei alerga, in ziua dinaintea cursei. Spuma protectoare din talpa nu are timp sa-si revina la forma initiala.

Exista o regula care zice “nimic nou in ziua cursei” si care in general este buna. Nu incerca izotonice noi, ciorapi noi si cu atat mai mult pantofi de alergare noi. Eu personal am facut si unele exceptii (nu la incaltari) si mai cunosc cateva cazuri, insa in general este o regula ce merita luata in seama.

2. Ar trebui sa alerg in ziua dinaintea unui semi-maraton?

Aceasta nu este o intrebare cu un raspuns clar de da sau nu. Eu personal nu alerg in ziua dinaintea unei curse. Am constatat ca ma simt mai bine daca ma odihnesc. Incerc sa nici nu merg prea mult in ziua dinaintea unui maraton sau semi-maraton. Exista insa persoane care prefera sa faca o alergare usoara de 20-30 de minute in ziua dinaintea cursei. Un antrenament usor te poate ajuta sa scapi de starea de anxietate care se poate instala. In nici un caz insa nu e momentul sa faci un antrenament intens. Proverbul romanesc cu ingrasarea porcului in ajun chiar este valabil aici. Nu acumulezi nimic decat oboseala daca faci un antrenament lung cu o zi inaintea unei curse.

3. Ar trebui sa mananc inaintea unui semi-maraton?

Aici raspunsul este clar da. Majoritatea curselor de alergare se desfasoara dimineata astfel incat daca nu mananci nimic la micul dejun, vor trece foarte multe ore de la ultima masa. Este important insa sa-ti calculezi bine momentele in care mananci inainte de o cursa. Nu este bine sa mananci chiar inainte de start pentru ca vei avea dureri laterale in zona ficatului, gaze sau crampe. Incearca un mic dejun lejer cu 1.5-2 ore inainte de start. Micul dejun dinainte de cursa ar trebui sa contina putine grasimi si mai multi carbohidrati, fibre si proteine. O banana si un baton energizant, cereale sau painea integrala sunt doar cateva sugestii de ce poti manca inainte de cursa.

4. Cum pot estima timpul in care voi termina un semi-maraton?

O astfel de predictie este foarte grea pentru ca depinde de foarte multi factori cum ar fi pregatirea fizica si psihica, vremea, dificultatea traseului, suportul publicului si altele. Exista o serie de programe pe internet care iti pot calcula timpul in care vei termina un semimaraton pe baza timpului obtinut la o cursa mai scurta, a varstei si sexului. Daca folosesti un program de antrenament vei putea sa-ti faci o idee despre timpul in care vei termina un semi in functie de cum au mers antrenamentele. In timpul unui antrenament pentru semimaraton vei avea de alergat cel putin o data o distanta de aproximativ 18 km. In timpul cursei vei alerga probabil putin mai bine datorita surplusului de adrenalina insa trebuie sa ai grija sa nu pleci chiar ca din pusca pentru a nu ramane prea rapid fara nicio farama de energie. Cel mai bun sfat cred ca ar fi sa pleci in ritmul propus si pe ultimii km daca te simti in forma sa fortezi pentru un timp mai bun.

Tip: Vezi aici un articol despre testul milei magice care te poate ajuta sa-ti estimezi timpii pe diferite distante

5. Cum ar trebui sa tratez starile de discomfort din timpul unui semi-maraton?

Cel mai probabil vei resimti dureri si stari de discomfort de-a lungul celor 21.0975 km. Incearca sa-ti mentii mintea ocupata cu alte lucruri. Raspunde la saluturile din public, vorbeste cu ceilalti alergatori sau pur si simplu numara oameni de pe margine. Daca ai un motiv pentru care te-ai apucat de alergat, acum este momentul sa ti-l amintesti. In clipele grele din timpul unei curse, aportul publicului este esential. Desigur trebuie sa stii ca durerea este un semnal din partea organismului, asa ca daca este vorba de o durere insuportabila sau total necunoscuta, e mai bine sa te opresti si sa ceri ajutorul medicilor.


2 Comments

  1. Tangent pe tine

    November 29, 2014 at 7:25 PM

    Cred că aici am găsit cele mai bune indicații pt. o alergare de durată. Pe unde am căutat am găsit povești nemuritoare sau informații cu totul și cu totul pe lîngă subiectul în discuție.

    • Bogdan

      December 5, 2014 at 11:49 PM

      Multumesc. Spor la alergat! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *